Foto

Trenējies atbildīgi un seko līdzi fiziskās slodzes monitoringam

Sekot līdzi savai fiziskajai treniņu slodzei ir svarīgi ne vien profesionāliem sportistiem, bet arī aktīvā dzīvesveida piekritējiem, kuriem fiziskās aktivitātes ir daļa no ikdienas.

Par to, kāpēc svarīgi veikt treniņu slodzes monitoringu, kā to ērti darīt individuāli, lai sasniegtu savus uzstādītos sportiskos mērķus, iepazīstina fiziologs, viens no “Firstbeat” līdzdibinātājiem Aki Pulkinens (Aki Pulkinnen).

Vingrošanas, kā jebkuru fizisko aktivitāšu princips darbojas vienkārši - sportojot tiek patērēta cilvēka enerģija. Tās patērētais apjoms individuāli atšķiras, tāpēc ir svarīgi, sekot līdzi savām ķermeņa izmaiņām patstāvīgi. Šobrīd pasaulē izstrādātas dažādas aplikācijas, kas sniedz iespēju sekot līdz savai treniņu slodzei. Piemēram, “Garmin” ražotajos vied-pulksteņos iebūvētā sistēma ļauj veikt fiziskās slodzes monitoringu, kas ir ērts risinājums, jo patstāvīgi var iepazīt sava ķermeņa atbildes reakcijas dažādas intensitātes slodzēm.

Kas īsti ir treniņu slodzes monitorings? Izmantojot aplikāciju, lietotājs treniņa laikā var sekot līdz, cik liela spriedze rodas ķermenī, dažādu fizisko aktivitāšu laikā. Izmantojot šādu datu fiksāciju, iespējams izstrādāt individuāli pielāgotu, visatbilstošāko programmu, izvērtējot indivīda treniņu slodzes lielumu, lai fiziskās aktivitātes noslogotu ķermeni maksimāli, tomēr nepārkāptu robežu, kas var izrādīties bīstama. Tas ļauj katram individuālam vied-pulksteņa nēsātājam un aplikācijas lietotājam, pamatojoties uz viņa fiziskajām spējām, nodarboties ar sportu un fiziskām aktivitātēm, efektīvi, nepārslogojot savus ķermeni un negatīvi neietekmējot veselību.

Aplikācijas, kas paredzētas treniņu slodzes mērīšanai, sniedz iespēju pievērstu uzmanību treniņu intensitātei. Neatkarīgi no veiktās darbības - skriešana, braukšana ar velosipēdu, peldēšana vai jebkura cita darbība, pēc tās tiks noteikta aktivitātes reālā ietekme uz ķermeni.

“Uzsākot treniņu programmu tiešām svarīgi atrast īsto slodzes balansu un nepārpūlēties. Iesaku sekot līdz savam pulsam gan no rīta, gan vakaros – tā sekojot līdz pulsa izmaiņām. Ja slodze būs pārāk liela, pulss palielināsies, savukārt, ja tā būs pārāk maza, pieaugs tauku procents,” paskaidro Eiropas čempions biatlonā Andrejs Rastorgujevs. “Aktīvi trenējoties noteikti jāievēro trīs svarīgas lietas – režīms, uzturs un miegs. Ievērojot šos pamatprincipus, slodze būs atbilstoša, treniņu process pilnvērtīgs un vēlamie rezultāti tiks sasniegti,” iesaka Rastorgujevs.

Treniņu slodzes dati, kuri tiek reģistrēti aplikācijā, balstās, piemēram, uz sirdsdarbības ritma matemātisko modelēšanu. Rezultātā tiek iegūti fizioloģiskie mērījumi, ko dēvē par EPOC jeb uzkrāto, paaugstināto skābekļa patēriņu, kas rodas pēc fiziskas slodzes. Faktiski, tas ir skābekļa daudzums, kuru organisms izmanto pēc fiziskas slodzes, lai atjaunotos un atgrieztos normālā stāvoklī. EPOC parasti tiek uzskatīts par labāko veidu kā noteikt homeostāzes (sistēma, kas ir organisma patstāvīgas eksistences pamatā un nodrošina funkcionālo sistēmu vienotību un pilnvērtīgu fizioloģisko procesu saglabāšanu) traucējumu pakāpi, kuru rada paaugstinātas intensitātes slodze.

Viena no būtiskākajām iespējām, ko sniedz treniņu slodzes monitorings – iespēja redzēt un sekot līdz fizisko darbību slodzei un tās ietekmei uz ķermeni. Ar iestrādāto funkciju, lietojot vied-pulksteni, iespējams sekot, cik intensīva ir slodze - ja tā kļūst pārāk liela, to nepieciešams samazināt, savukārt, ja tā ir pārāk maza – var uzdrīkstēties sevi izaicināt vairāk! Jāņem vērā, ka pārlieku liela treniņu slodze rada ķermeņa nogurumu un traumu risku, kā arī var izraisīt pārslodzes sindromu.

Uzsākot jaunu treniņu programmu vai atsākot sportot pēc pārtraukuma vai traumām, jūs varat strādāt ar lielāku slodzi gudri,  pakāpeniski palielinot treniņu intensitāti. Izmantojot slodzes monitoringu, vienmēr būsiet informēti par nedēļas slodzes normu, būs iespēja sekot līdzi attīstībai katru dienu, lai ik dienas spētu izvērtēt progresu. Treniņu slodzes monitorings, sniegs iespēju droši un efektīvi strādāt pie ķermeņa fiziskās attīstīšanas, veicot pilnvērtīgus treniņus. Kvalitatīvs treniņš, kas būs veikts atbilstoši jūsu treniņu slodzei, sniegs labsajūtu un rezultātus, kurus vienmēr būs iespējams uzlabot un paaugstināt! Trenējies gudri!

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit